„Nie można zużyć kreatywności, im więcej z niej korzystasz tym więcej jej masz”

Współczesny świat w sensie gospodarczym, ekonomicznym, politycznym, społecznym ulega nieustannym zmianom, reformom.

Czy system edukacji również podlega reorganizacjom? Czy powinniśmy martwić się o edukację? Próba odpowiedzi na te pytania podjęta została w trakcie Konferencji „Kreatywni w edukacji”.

Bielskie Stowarzyszenie Doradców Zawodowych i Personalnych „AKTYWNI” z Bielska-Białej w ramach cyklicznych spotkań z szeroko rozumianym środowiskiem doradców zawodowych tradycyjnie zorganizowało Konferencję, która odbyła się 28 kwietnia 2016 roku. Współorganizatorem wydarzenia był Zespół Szkół i Centrum Kształcenia Zawodowego w Bielsku-Białej Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Katowicach reprezentowany przez Panią Ewę Wasylkowską Dyrektor Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Bielsku-Białej. Wśród zaproszonych gości byli między innymi Pana Janusz Kaps Dyrektora Miejskiego Zarządu Oświaty w Bielsku-Białej, Pan Aleksander Pietrzak Starszy Specjalista Miejskiego Zarządu Oświaty w Bielsku-Białej, Pan Grzegorz Telok Konsultanta ds. przedmiotów zawodowych z Regionalnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli w Bielsku-Białej Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, Pani Barbara Stanisławska z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach, Pan Michał Rajwa Starosta Powiatu Cieszyńskiego, Pani Renata Rosowska Dyrektor placówki oświatowej Nowa Szkoła, Pani Dorota Bizoń Dyrektora Urzędu Pracy w Cieszynie. Urzędu Pracy w Cieszynie, Ewelina Pytlak reprezentująca Urząd Pracy z Chrzanowa. Obecni byli doradcy zawodowi, nauczyciele i wychowawcy ze szkół Bielska-Białej, jak również z powiatu bielskiego.

Pani Ewa Sujecka Prezes Stowarzyszenia „AKTYWNI” podjęła próbę odpowiedzi na pytanie kim dla obecnych uczniów, słuchaczy, powinien być pedagog, szkoleniowiec, belfer, mentor czy autorytet. W swojej wypowiedzi duży nacisk położyła na osobę prowadzącą zajęcia, podkreślone zostało, że „… młodzież musi mieć swojego mistrza, przewodnika a relacja między nauczycielem a uczniem nie ma sobie równych…”. Doświadczenie wielu wielkich ludzi, wskazuje, że to właśnie dzięki nieprzeciętnym relacją z nauczycielem ukształtował się ich charakter, pogląd na świat i potrzeba dalszego rozwoju.

Podczas Konferencji uczestnicy mieli okazję doświadczyć pożytku jaki płynie z umiejętności posługiwania się zdobyczami najnowszych technologii. Pani Agnieszka Ciereszko w bardzo oryginalny sposób zapoznała słuchaczy z najnowszym narzędziem – webinariami. Prelegentka udowodniła, że pomimo niepodważalnego dobra jakie wynika z bezpośredniego kontaktu podczas spotkań doradcy zawodowego, trenera z słuchaczem, wykorzystując możliwości jakie daje nam wirtualny świat można łatwiej „dotrzeć” do młodych ludzi. Przekonywała zebranych o wartości narzędzia zarówno do pracy doradczej indywidualnej, jak i grupowej. Webinaria mogą stanowić doskonały instrument pozwalający na podnoszenie kwalifikacji zawodowych każdej grupy zawodowej. Jednak szczególnie przydatne jest w pracy doradcy, trenera, coacha.

Pan Grzegorz Telok zastanawiał się czy system doradztwa zawodowego w Polsce odpowiada na potrzeby pokolenia Milenium. Realizacja zadań z zakresu poradnictwa i informacji zawodowej należy do Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Prowadzący zauważył, że w tworzeniu i realizacji systemu doradztwa zawodowego powinni uczestniczyć w pierwszej kolejności kwalifikowani doradcy zawodowi, organizując przy szkołach Szkolne Ośrodki Kariery, tzw. SzOKi. Obecnie grupą osób realizujących te zadania są pedagodzy szkolni, którzy obejmują swoim działaniem głównie uczniów, jedynie w nielicznych przypadkach ich rodziców. Pan Grzegorz Telok podjął próbę odpowiedzi na pytanie „Jak zatem powinien wyglądać realistyczny system doradztwa zawodowego?” Zwrócił uwagę, że przede wszystkim powinien obejmować te grupy społeczne, które z zasady powinny uczestniczyć w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, czyli oprócz uczniów, pedagogów i nauczycieli powinni to być rodzice, pracodawcy, powiatowe urzędy pracy, samorządowcy, a także przedstawiciele środowiska lokalnego, w którym uczniowie wyrastają i zapewne będą szukać pracy. Prowadzący przedstawił systemem kształcenia realizowanym w UE czyli tzw. system dualny, w którym współpracują na równych prawach szkoły i pracodawcy. W naszych realiach Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to plan roczny określający rolę i zadania nauczycieli, w tym dyrektora szkoły, doradcy zawodowego i pedagoga szkolnego, czas realizacji przydzielonych zadań oraz miejsce ich realizacji, a także metody pracy i ewaluację tych działań, czyli ocenę uzyskiwanych efektów. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej określa sposoby realizacji doradztwa zawodowego w szkołach, do których należą porady i konsultacje dla uczniów i rodziców, warsztaty, szkolenia, wycieczki edukacyjne oraz spotkania z pracodawcami. Prowadzący zwrócił uwagę na fakt, iż system doradztwa zawodowego skierowany jest przede wszystkim do uczniów, zapomina natomiast o nauczycielach, który na oprócz realizacji przydzielonych zadań musi zadbać również o podniesienie własnych kompetencji. Nowoczesny system doradztwa powinien również dużo uwagi poświęcić rodzicom, którzy często zagubieni w szybkim tempie rozwoju rynku edukacyjnego nie potrafią efektywnie towarzyszyć swoim dzieciom przy planowaniu przyszłości.

Kreatywnością i nowoczesnością w edukacji zaraził uczestników Konferencji Pan Wojciech Kreft. Nietuzinkowa forma wykładu była doświadczeniem niezwykłym. W trakcie prezentacji udowodnił, że doradztwo zawodowe to szczególna forma kontaktu z drugim człowiekiem, dla której żadne przeszkody czy trudności, jeśli tylko są chęci, nie stanowią bariery nie do pokonania. Uczestnicy wydarzenia mieli okazję pobawić się wiedzą i komunikacją na miarę XXI wieku. W trakcie wystąpienia, przy użyciu łączy internetowych, Pan Wojciech Kreft przeprowadził konkurs z wykorzystaniem elementu stanowiącego podstawowe wyposażenie „piórnika” każdego człowieka, jakim jest telefonów komórkowych lub tabletów. Zabawa, która przerodziła się w małą rywalizację na wiedzę, refleks i umiejętność posługiwania się sprzętem elektronicznym, udowodniła że próba dotarcia do drugiego człowieka w doradztwie zawodowym jest nieograniczona i możliwa do wykonania przy użyciu wszelkich możliwych środków. Warunkiem jest jednak otwarcie na nowe możliwości i chęć poznania „języka” w jakim przyjdzie doradcy zawodowemu porozumiewać się z osoba poszukującą wsparcia.

Podczas Konferencji uczestnicy mieli okazję podzielić się posiadaną wiedzą oraz wziąć udział w licznych konkursach. Rywalizacja była ogromna. Zwycięscy nagrodzeni zostali atrakcyjnymi nagrodami ufundowanymi przez Wydawnictwo PROGRA.

konf 1 2 3 4 5